Goslar 1 tm 8 juli 2018

Zondag 1 juli

Het was prachtig weer om de vakantie te beginnen.

Op alle opstapplaatsen verliep het instappen zeer voorspoedig en konden we op weg naar Goslar in de Harz. Dit jaar zijn er vier deelnemers die voor de eerste keer met de bus mee gingen. Edwin had gezorgd dat we lekkere broodjes, fruit en drinken hadden voor de lunch. Deze hebben we onderweg op een parkeerplaats genuttigd. Een voordeel van op zondag vertrekken is dat je niet snel last hebt van files. We waren dan ook al vóór vier uur in het hotel. Het inchecken ging soepel en een  ieder ging naar zijn kamer om uit te pakken.  Ook voor mensen met een rolstoel of rollator is het hotel goed bereikbaar.  Na het inchecken hebben we de omgeving verkend. Terrasjes hadden we natuurlijk snel gevonden. Dit ook niet moeilijk in Goslar. We zitten tegen het centrum aan.  Ook bij het hotel is een leuk terras waar het heerlijk toeven is.  Om zeven uur was het diner. Dit was ook goed verzorgd en viel er goed in. Na het diner zijn een aantal de stad ingegaan en de rest heeft het zich gemoedelijk gemaakt op het terras bij het hotel.     Zo kwam er een einde aan onze eerste dag.

Maandag 2 juli

Een rustige dag, leuke rondrit gemaakt in de omgeving. In de Harz werd veel aan mijnbouw gedaan, dat zie je in veel plaatsen terug. Aan het eind van de 19e eeuw begon het toerisme op te komen, waardoor er veel hotels en andere verblijfsmogelijkheden ontstonden. In de Harz vind je zeer veel wandelpaden en veel routes voor bikers. Een bekend wandelpad is de Lievensbankweg, een wandelroute van 7 kilometer met 25 uniek vormgegeven bankjes. In Hahnenklee zie je dit ook allemaal terug.  In de winter kun je er skiën langlaufen snowboarden en rodelen. Ook vind je hier de houten Gustaf Adolf staafkerk, een typisch Scandinavische bouwstijl. Na een rit door de bergen kwamen we weer bij het hotel. Na ons te hebben opgefrist konden we gaan dineren. S’ avonds ging iedereen zijn eigen gang.

Dinsdag 3 juli

Na het ontbijt zijn we in de bus gestapt om naar Bad Harzburg te gaan. De gemeente ligt op de grens met de voormalige Oost Duitsland.  Bad Harzburg is een erg oude stad met veel vakwerkhuizen. Deze zie je erg veel in de Harz. In Bad Harzburg zijn we wezen winkelen en natuurlijk hebben we een terrasje gepakt. Ook hebben we hier onze lunch genuttigd. Na de lunch zijn we naar een van de vele stuwmeren gereden. In ons geval naar de Okertalsperre. Dit is met zijn oppervlakte van 2 vierkante kilometer een van de grootste stuwmeren in de Harz. De stuwdam is 260 meter lang met een maximale diepte van 65 meter. De stuwdam is vooral bedoeld als bescherming tegen hoogwater en voor energieopwekking.  Daar, waar nu het stuwmeer zich verbreed, bevonden zich de kleine dorpjes Unter- en Mittel Schuldenberg. Een legende verteld, dat bij laag water de spits van de kerktoren te zien is. Na over de Dam te hebben gelopen en gekeken zijn we naar de boot gegaan en hebben een rondvaart gemaakt op het stuwmeer.

Woensdag 4 juli

Na het ontbijt zijn we met de bus naar Sint Andreas gereden. Hier is de zilvermijn Samson waar we een zeer interessante rondleiding hebben gehad. Een rondleiding met een gids, wat vooral liet zien hoe de energie werd opgewekt, met twee reuze waterraderen, om zowel de gedolven stenen naar boven te brengen als het transport van de medewerkers naar de mijngangen. In het begin gingen de mijnwerkers met ladders naar beneden en boven. Anderhalf uur om beneden te komen en twee en half uur om weer boven te komen. Deze vier uren werden niet betaald. Soms wel 800 meter diep. Later kwam er een soort lift, der Fahrkunst. De gids liet aan de hand van een model zien hoe de lift werkt. Dit is de enige lift van dit soort wat nog echt in dienst is. Ook vertelde hij over de Harz-kanaries die in de eerste plaats werden gekweekt om mijnwerkers te waarschuwen voor een tekort aan zuurstof in de mijngangen. De rondleiding werd gedaan door een zeer enthousiaste gids die ook het publiek erin betrok. Zeer interessant. In het dorp hebben we na afloop een kop koffie met gebak gegeten. Vervolgens zijn we verder gereden naar Bad Sascha en zijn de Ravensberg opgereden. Hier hadden we een erg mooi uitzicht en hebben genoten van een drankje. Op de berg, bij het restaurant, staat ook nog een afluistertoren uit de koude oorlog. Hiermee gingen ze het militaire radioverkeer uit Oost-Duitsland afluisteren. Nu wordt hij alleen nog maar gebruikt om antennes voor Deutsche Telecom op te hangen. Vroeger was er bij het restaurant ook nog een uitkijktoren. In 1962 zijn zowel het restaurant als de uitkijktoren opgebrand. Alleen het restaurant is weer opgebouwd.  Op de terugweg hebben we in Bad Sascha nog een heerlijke sorbet gegeten.

Donderdag 5 juli

Met de bus zijn we naar Stolberg gereden. De bedoeling was om het kasteel te bezoeken waar Juliana van Stolberg was geboren, de moeder van Willem van Oranje. Het zou echter een behoorlijke klim worden om boven te komen. Mede omdat het erg warm was en erg steil, hebben we besloten om dit niet te doen. Wel hebben we, verspreid over de terrasjes, onze lunch genuttigd. Nadat we terug waren zijn we in Goslar naar de kermis gegaan. Deze was erg groot en met veel verschillende gelegenheden om te eten en drinken. Hier hebben we ons een aantal uren vermaakt. Stolberg viel ons een beetje tegen. Klein en weinig vertier.

Vrijdag 6 juli

Op tijd in de bus naar Wernigerode, een mooie stad met 33000 inwoners en veel bezienswaardigheden. Wij gingen er heen om een bezoek te brengen aan het luchtvaartmuseum. In het museum zijn +/- 55 vliegtuigen en helikopters met overal een duidelijke beschrijving bij. Ook was het mogelijk om een digitale rondleiding te krijgen met je telefoon of tablet. Je kon mooi de ontwikkeling van de luchtvaart zien, van de eerste vliegtuigen t/m de straaljagers uit verschillende landen. Ook waren er veel andere zaken te bekijken, o.a. over schietstoelen en de werking ervan, verschillende types motoren, radarsystemen enz.  Bij het museum was ook een cavAIRtaria, zoals zij het noemen, waar we de lunch hebben gebruikt. Na het bezoek aan het museum zijn we het plaatsje ingegaan. Dit was erg mooi, allemaal vakwerkhuizen, winkeltjes, terrasjes en een mooi plein. Hier hebben nog even heerlijk rondgekeken en souvenirs gekocht.

Zaterdag 7 juli

Vrije dag van de chauffeur. Iedereen rustig de tijd om de laatste souvenirs te kopen en de koffer in te pakken. Om één uur hebben we gezamenlijk geluncht bij de pizzeria. Spaghetti en pizza. Na het eten gingen een aantal deelnemers nog naar de kermis, een aantal ging voetbal kijken en een paar keken naar de kwalificatie van de formule één. De rest ging lekker de stad in.

Zondag 8 juli

Vanaf zeven uur ontbijten en de koffers klaarzetten en inpakken. Om tien uur zijn we aan de terugweg begonnen. Na een korte en een lange stop om te lunchen kwamen we rond kwart over vier in Twist aan waar we ons afscheid diner hadden. Bart en Rob waren er ook en gezamenlijk hebben we heerlijk zitten smullen van een uitgebreid buffet en heerlijk ijs als afsluiter. Mooi op tijd kwamen we in de uitstapplaatsen aan en zat de vakantie er weer op. Al met al kunnen we terugkijken op een fijne vakantie en ons al weer verheugen op de reünie.