Lloret d' Mar 22 tm 29 mei 2018

Dinsdag 23 mei

We konden uitslapen en na een rondtocht door het mooie Drenthe kwam de bus rond het middaguur aan in Zwolle waar de laatste deelnemers en begeleiding zich toevoegde aan de groep. Onze chauffeur reed als Max Verstappen en zo waren we ruim op tijd aanwezig op Schiphol. Onze tickets en plaatsen in het vliegtuig waren al voor ons gereserveerd, waardoor we alleen onze bagage hoefden af te geven bij de incheckbalie. Dit verliep vlotjes en konden we met weinig oponthoud bij de douane. Ruim voldoende tijd om nog iets te eten, drinken of te roken. Deze tijd werd zelfs een uur uitgebreid doordat de Franse verkeersleiders ons dwars zaten. Onze nationale trots heeft ons veilig naar Barcelona gebracht en heeft een deel van de schade in kunnen halen. Onze Spaanse buschauffeur bracht ons op gepaste snelheid naar Lloret de Mar. Na aankomst bij het hotel kregen we snel onze kamers, het wachten op het avondeten duurde iets langer. Zal te maken hebben met de Spaanse cultuur. De meesten zochten snel hierna hun kamers op, een deel gong beneden nog iets drinken.

Woensdag 23 mei

De meesten waren al vroeg aan de ontbijttafel, we hadden voor vandaag een rustdag ingepland. In de ochtenduren zijn we als begeleiding op zoek gegaan naar een eetgelegenheid voor de lunch en hadden we een afspraak met Canal Bustravels voor de retourreis en mogelijke excursies. Deze laatste afgestemd met de buren. Op de terugweg een Nederlandse bar gevonden waar we de lunch konden nuttigen, Zomers! Echt een aanrader met vers bereide hamburgers. De huidige uitbater was al een week open en we waren de eerste grote groep en  het was een succes, zeker voor herhaling vatbaar.
Hier verspreidde de groep zich weer, heuptasje kopen voor Henk, sigaretten voor Hans en zo nog meer. Uiteindelijk een nagenoeg vlekkeloos verlopen middag, de nodige vakantiegangers zijn ‘s middags gaan zwemmen op op andere wijze gaan relaxen. Het restaurant werd begin van de avond bezocht en de buikjes weer gevuld met een goed buffet en een nagerecht.
Aansluitend de bar opgezocht, waar een kopje koffie of iets anders te drinken besteld. Met een grote groep zijn we nog naar een strandtent gegaan die gerund wordt door Rafa. Hij spreekt Nederlands, zijn voormalige vrouw was een Nederlandse. Het was na middernacht dat de laatste terug naar het hotel gingen met de nodige sangria achter de kiezen.

Donderdag 24 mei

Iedereen vroeg uit de veren, vandaag stond in het teken van bezoek aan Barcelona. We werden opgepikt door Hans, de gids voor vandaag en Francesco, die ons met zijn bus overal naartoe ging brengen. Hans heeft in de 90er jaren een kroeg gehad in Spanje en is blijven hangen in de omgeving. Hans verteld een hele hoop over de omgeving en bijzonderheden die we onderweg tegenkomen. Vanaf het hotel zijn we rechtstreeks gereden naar Camp Nou, waar we de hele historie konden zien van FC Barcelona. Henk, Hans en Anneke kregen een een VIP-behandeling en konden met de lift helemaal tot bovenin het stadion. Van daaruit een prachtige uitkijk over het hele veld en stadion, we konden zelfs de andere bezoekers zien zitten. Na het bezoek aan het stadion kwamen we gelijk in de winkel en daar zijn de nodige aankopen gedaan van shirtjes en dergelijke. Terug in de bus, liet Hans ons de omgeving zien van de wereldtentoonstelling van 1927 waar nog een hele hoop gebouwen van staan. Aansluitend langs het olympisch stadion gereden waar Ellen van Langen in 1992 haar gouden medaille heeft gewonnen. Uiteindelijk op de plek van de Joodse berg zijn we een broodje gaan eten als lunch met een geweldig uitzicht aan de ene zijde op de haven met de grote cruiseschepen en aan de andere zijde de stad Barcelona. De Sagrade Falimia is goed te zien. Vanaf deze berg zijn we afgedaald naar de Plaza Catalunia, hier uitgestapt en hebben we met de hele groep de Ramblas over gelopen tot aan het standbeeld van Columbus. Daar werden we weer opgepikt door de bus, die ons terugbracht naar Lloret. Bij het hotel is iedereen even gaan rusten, sommige zijn nog wat inkopen gaan doen voordat we aan het avondeten zijn begonnen.
Om 21:30 zijn we met ruim 15 man naar ‘onze strandtent’ gelopen en hebben gezellig wat gedronken en genoten van het heerlijke weer. Na middernacht werd het toch wat fris en zijn we ons bed gaan opzoeken.

Vrijdag 25 mei

De dag staat in het teken van rust, na het ontbijt zijn we gezamenlijk naar het centrum van Lloret gegaan en hebben aan er strand een drankje genuttigd. Ankie en Bart zijn nog even het hotel gaan bezoeken van de groep van juni, prima hotel en mooi centraal gelegen. De weg terug is heuvelopwaarts, dus er diende flink gestapt te worden.
Even een rustmoment om met zijn allen te gaan lunchen aan het strand. Iedereen kon kiezen uit een aantal maaltijden. De pizza’s en pasta’s vonden gretig aftrek en aansluitend werd er door een aantal mensen het water opgezocht. Bart heeft de test vooraf gedaan en kwam tot de conclusie dat de temperatuur nog erg laag was. Toch trotseerden Margret, Risanne, Leon en Henk het koude water. De weg terug duurde wat langer dan normaal, maar iedereen kwam weer terug in het hotel. Een groepje ging winkelen, er werd volop gezwommen en een enkeling zocht de sauna op.
‘s Avonds heeft een groep een Engelse bar opgezocht, bijzonder detail: je kon er wel cappuccino bestellen waar je slagroom op kreeg in plaats van opgeklopte melk maar geen warme chocomelk met slagroom. Het barpersoneel had het druk, terwijl het  merendeel van de plekken leeg waren. Uiteindelijk zijn we op een redelijke tijd teruggegaan naar het hotel om de volgende dag voor te bereiden.

Zaterdag 26 mei

Vandaag was iedereen weer vroeg aan het ontbijt, om 9 uur vertrokken we met Pedro en Hans naar Montserrat op ongeveer 1,5 uur rijden. Onderweg nog een aantal kastelen en aardbijenplantages gezien, kwamen we rond 11 uur aan bij het treintje. Deze laatste bracht ons naar het ongeveer 350 meter hoger gelegen Montserrat. Hier is een groot klooster van de Benedictijnen en in de grote kapel de zwarte Madonna. We waren niet de enige bezoekers en hebben het bezoek aan de zwarte Madonna zelf maar aan ons voorbij laten gaan. Na de lunch naar binnen gewerkt te hebben, was het tijd om op een andere manier geld te spenderen in de omgeving. We hebben met zijn allen de plaatselijke economie weer goed geholpen.

De terugweg met de bus was spannend, vlak langs de diepe afgronden. Dit gaf wel weer veel ruimte om de prachtige omgeving te bewonderen. Onderweg veel foto’s gemaakt door iedereen. Ook hebben we de grote SEAT fabrieken gezien waar meer dan 17.000 mensen werkzaam zijn, een grote staalfabriek en het racecircuit van Barcelona.
De rest van de route is aan de meesten van ons voorbij gegaan, de oogjes werden snel gesloten. Na het diner splitsten we ons op in 2 groepen, de voetbalkijkers en de Kevin-gangers. De wedstrijd van Real tegen Liverpool viel enorm tegen en zeker na de 2 miskleunen van de keeper van Liverpool, jammer voor de 2 Nederlanders in Engelse dienst. Zo meer schik had de groep het bij de voorman van de Minions, onze automonteur uit Musselkanaal. De meeste gasten gingen na een inspannende dag voor middernacht naar hun kamers, behalve merendeel van de leiding, die gingen nog een afzakkertje doen bij de kroeg aan de overkant van de straat.

Zondag 27 mei

De meesten van ons waren alweer vroeg uit de veren, zo ook de andere hotelgasten. Dit leidde tot opstoppingen voor het buffet en voor langere tijd gehoorvermindering. Een enkele van ons had toch wel moeite met uit bed komen. Een wekker zetten en dan na het afgaan hiervan weer in slaap vallen...
De vaste groep is weer bijtijds de winkeltjes gaan opzoeken en kwamen met diverse net aangeschafte artikelen weer terug. Een 5-tal is rond 11 uur gaan aqua-joggen in een chloorbubbel. De anderen lagen, onder het genot van een hapje en drankje in de voorzichtige Spaanse zon. Een enkeling ging de administratie bijwerken en anderen contact opnemen met familie in Nederland.
De lunch werd verorberd bij Bob, of was het toch Stuart of Kevin.
Daarna ging de vrouwelijke begeleiding met een aantal mannen kleding kopen, de rest volgde op gepaste afstand en de rest van de middag werd er niet veel gedaan. Een enkeling keek tv naar de F1 van Monaco die een mooie inhaalrace liet zien van ‘onze’ Max. Na een druk diner wordt er nog wat gedronken in het centrum, de meesten zijn toch wat moe en gaan bijtijds naar bed.

Maandag 28 mei

Het ontbijt werd al vroeg verorberd, vandaag stond de laatste excursie op het programma. Om 9 uur werden we verwelkomd door Jacqueline, een Noord-Hollandse die al 21 jaar in Spanje woont en regelmatig als gids werkt voor groepen. Het eerste kopje koffie drinken we in een authentiek dorp, waar velen van ons prachtige foto’s maken. Het dorpje heet Monells. In de omgeving veel sterrenrestaurants waar je voor een geschikte prijs een goede maaltijd kunt eten. De rit door het Toscane van Catalonië was prachtig, veel vergezichten en oude gebouwen. Na een korte rit kwamen we aan in het middeleeuwse dorp Besalu. Over de oude brug lopen we het dorp binnen die geheel ommuurd is en op een rots gebouwd is. De winkeltjes boden een breed assortiment aan souvenirs, waar gretig van gekocht werd. Het was wederom een warme dag, in combinatie met de busrit en ander eten gaf dit nog enig oponthoud voor een enkeling.
De volgende stop was Girona, een ander middeleeuwse stad die veel werkgelegenheid beidt voor de omgeving. Hier eten we de beste hamburgers van de stad, midden op het plein. Na deze heerlijke lunch lopen we gezamenlijk door de stad, langs de rivier die de stad in 2en splitst. Je merkt dat het een oude stad is, de bestrating is niet echt geschikt voor rolstoelers.
We waren allemaal bijtijds bij bus, eerder dat onze gids. Ze was de andere groepen gewend, deze kwamen altijd te laat.
De terugreis na het hotel duurde ongeveer een half uur, maar dit weerhield de meesten er niet van om even de oogjes te sluiten. Na aankomst werd er door velen weer geshopt voor de thuisblijvers, gezwommen en genoten van het mooie weer op het terras.  Rond 21:30 uur had iedereen het diner op en werd er koers gezet naar onze ‘vaste’ kroeg aan het strand. Hier werd in een ontspannen sfeer genoten van de laatste drankjes voordat de kamers werden opgezocht.

Dinsdag 29-5

De laatste dag in Lloret, deze staat in het teken van opruimen, koffers pakken en afscheid nemen. Ruim voor 11 uur zijn alle kamers gecontroleerd en koffers beneden. Iedereen staat te trappelen om huiswaarts te keren, echter komt de bus pas rond 16:00 uur. Iedereen is bezig met het afsluiten van de vakantie, zit nog te genieten van de koffie of een frisje.
Gezamenlijk wordt er nog gegeten bij de plaatselijke Nederlandse zaak, Broodje van Kootje, even verderop. Hier wordt genoten van typische Nederlandse snacks. De frikandellen en kroketten gaan er goed in. De laatste uurtjes worden wachtend doorgebracht in de hotellobby. De ene doet zijn ogen dicht, de andere controleert nog maar eens zijn bagage en nog een ander doet de laatste kaarten op de bus. Rond 15:30 uur lopen we vanaf het hotel naar de bus die ons terugbrengt naar het vliegveld. We zijn ruim op tijd om in te checken, ondanks dat dit wat stroef verloopt, hebben we nog veel tijd over om rond te lopen en een broodje te eten. Helaas heeft het vliegtuig behoorlijk wat vertraging door het noodweer in Nederland. We vertrekken ongeveer 3 uur later dan gepland en dus ook dezelfde tijd later op de afleveradressen. We nemen uitgebreid afscheid van iedereen en kijken als begeleiding terug op een geslaagde vakantie met een leuke groep, zonder uitzondering.