Mallorca El Arenal

Reisverslag Mallorca 22 tm 29 mei 2019

Woensdag 22 mei 2019, wat een genot om vanuit Eelde te vliegen! De bus die via Emmen en Hoogeveen reed, kwam om 11:00 uur aan op Eelde en het inchecken ging erg soepeltjes. Op tijd vertrokken en zonder tussenstop landen we volgens schema om 15:30 uur op de luchthaven van Mallorca. De bus bracht ons binnen een halfuur naar het hotel Ipanemapark. Onze hostess Ioana Antal stond ons op te wachten en hielp goed bij het inchecken.

Om 19:00 uur na het eten, wat de hele week heel lekker was, nog wat gedronken aan de bar bij het zwembad en iedereen lag op tijd op bed.

Donderdag 23 mei 2019, het weer was goed, dus de omgeving kon verkend worden. Het hotel was gelegen in het “Nederlandse deel van El Arenal” helemaal aan het begin van de 8 km lange boulevard. OM aan de boulevard te komen, moet er eerst 500 meter gelopen worden. Op de heenweg betekende dat een flinke afdaling en terug een flinke klim. Niet voor een rolstoel toegankelijk. En een deel van de reizigers hadden er ook wel problemen mee, maar dat losten we op met een taxi .

Wel hadden de lunch al geregeld bij het Nederlandse café Double Dutch, wat ongeveer 800 meter lopen was vanuit ons hotel. Om 13:00 uur met z’n allen naar Double Dutch, waar de lunch in het café en op het terras genuttigd, Typisch een Nederlandse lunch gehad! Patat, frikandel, saté en bitterballen, om 14:00 werd de polonaise al gelopen en dat zegt genoeg, het was een goede start van de 2e dag. Én de mensen wisten direct waar de Nederlandse kroeg was die dan ook direct tot stamkroeg werd gebombardeerd.  De eigenaar Ben en zijn team, zorgden samen met de andere Nederlandse gasten iedere avond voor een leuke sfeer. Iedere avond zaten we er met circa 18 mensen een feestje te vieren. Na de lunch kon ieder zijn eigen gang gaan en werd er gewinkeld, gezwommen in het zwembad en/of op het terras doorgebracht.

Vrijdag 24 mei 2019, de eerste excursie dag, er was helaas geen Nederlandse gids beschikbaar, maar Igor sprak Engels en wij vertaalden het dan in de bus. Het weer was niet zo goed. Na een ritje van 1 uur kwamen we aan bij het pittoreske dorp Valldemosa, een prachtig dorpje om te winkelen en te bekijken, maar het regende lichtjes, het was daardoor glad en met onze groep, zijn we niet ver het dorp in geweest. Igor vertelde wel allerlei wetenswaardigheden over Chopin, die in het dorp gewoond heeft en deed zijn best om het onze mensen naar de zin te maken.

Om 12:00 uur vertrokken we naar La Granja, een historisch landgoed, prachtig gelegen, maar wel weer flink klimmen. Het was stijl en glad door de regen. We hebben nog wel genoten van een lekkere Spaanse lunch, maar besloten ook, omdat het regende, niet het landgoed te bezichtigen, maar een rit door de bergen en langs te kust te maken. Het heeft de hele middag ook geregend, maar het was niet koud. We hebben wel kunnen genieten van de uitzichten de tocht. Wel waren we blij dat we weer bij het hotel waren, want al het gedraai in de bochten was niet voor alle magen een succes. ’s Avonds zoals nu al een traditie weer naar Double Dutch. 400 meter verder lopen waren er nog meer Nederlandse kroegen, zoals de Zaak en de Heren van Amstel, daar gingen af en toe ook wat mensen heen.

Zaterdag 25 mei 2019, omdat het niet zo goed weer was, hebben we eerst gezamenlijk geluncht, we hadden gereserveerd bij een leuk restaurant en het was ook top! Daarna met de mensen die het wilden, met een toeristentreintje naar Can Pastilla gegaan, een rit van 8 km. Omdat het treintje vol zat zijn Mascha Tolmeijer en Luuk er met de fiets én scooter er achter aan gereden. In Can Pastilla lekker op een terras gezeten, genoten van het uitzicht en om 16:30 weer in een half uurtje weer terug in El Arenal. Na een korte wandeling weer terug bij het hotel en vanzelfsprekend met de feestgangers weer ’s avonds naar Double Dutch.

Zondag 26 mei 2019, de tweede excursie dag, de voorspellingen van het weer waren niet zo goed en omdat we met de boot gingen, warme kleren aan gedaan. We werden tijdens de reis begeleid door een Nederlands sprekende gids, Bartje, een attractie op zich, de Spaanse uitgave van Louis de Funès. We begonnen met een rondleiding naar de kathedraal van Palma, omdat het zondag was konden we helaas niet naar binnen en zijn we er omheen gelopen, daarna op een terras van een super restaurant genoten van koffie en vervolgens in de bus naar het kasteel van Mallorca in de plaats Beliver. Van daar hadden we een prachtig uitzicht over de stad Mallorca.

Via Ioana, was er een lunch in Palma gereserveerd, dit was voortreffelijk! Heerlijk gegeten en daarna door naar Palmira, waar we aan boord gingen van een Glasbottomboot. Helaas kon Henk Heijnen niet aan boord en bleef met Alie en Mascha achter. (ze hebben lekker op een terras gezeten en het was goed). De boot voer langs de kust en gelukkig, bleef het op een paar regendruppels na droog. Na 2 uur varen weer aangemeerd en vervolgens om 19:00 uur weer aanschuiven aan het buffet. ’s Avonds weer naar Double Dutch of andere cafés

Maandag 27 mei 2019, een luie dag op Mallorca, souvenirs inslaan, zwemmen, zonnen, luieren, het kon allemaal, want de zon scheen volop. ’s Avonds met een grote groep weer naar Double Dutch.

Dinsdag 28 mei 2019, met de derde excursie gingen we naar Marineland, een klein (meer geschikt voor kinderen) dolfinarium, met een zeehonden-, dolfijnen- en papagaaishow. Allemaal kleinschalig opgezet. En voor onze deelnemers mooi overzichtelijk.  Er was ook een kleine dierentuin. Een aantal had eigen lunchgeld gekregen en met ongeveer 15 deelnemers gezamenlijk geluncht. We hebben erg genoten, want het weer was prachtig en er konden mooie souvenirs (waaronder op de foto met een papagaai) worden gekocht. ’s Avonds voor de laatste keer naar Double Dutch…na een rondje van de eigenaar, nog een afsluitende polonaise en vervolgens om 23:00 uur iedereen naar het hotel meegenomen, want om 7:00 uur moest iedereen de volgende dag met de koffer beneden staan.

Woensdag 29 mei 2019, de reisdag, koffers waren op tijd beneden, kamers gecontroleerd, snel ontbijten en vervolgens in 30 minuten naar de luchthaven gereden. Het inchecken ging razend snel, en zonder vertraging kwamen we na een vlucht van ruim 2 uur om 12:30 uur aan op de luchthaven Eelde. De bus naar Hoogeveen en Emmen stond al klaar dus kon iedereen weer veilig naar huis.